Od dnia 25 września 2024 roku w Getin Fleet S.A (spółka) obowiązuje procedura, która określa zasady i tryb zgłaszania zidentyfikowanych naruszeń prawa w spółce. 

Kim jest sygnalista?
Sygnalistą jest każdy kto zgłasza informację o naruszeniu prawa  uzyskano w kontekście związanym z pracą/wykonywaną usługą.
Jesteś sygnalistą, jeżeli dokonałeś zgłoszenia i

  • jesteś pracownikiem lub byłym pracownikiem spółki  niezależnie od podstawy zatrudnienia umowa o pracę umowa cywilnoprawna b2b lub
  • jesteś wolontariuszem stażystą lub wykonujesz w spółce praktyki lub
  • jesteś członkiem struktur korporacyjnych spółki jej udziałowcem  prokurentem lub
  • jesteś osobą świadczącą usługi na rzecz spółki lub
  • jesteś osobą świadczącą pracę na rzecz zewnętrznych współpracowników spółki czyli partnerów, wykonawców, podwykonawców czy dostawców naszej spółki niezależnie od formy zatrudnienia lub sam jesteś współpracownikiem nie zatrudniającym pracowników
  • uczestniczysz w procesie rekrutacji przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnieniem funkcji w strukturach korporacyjnych spółki lub na rzecz spółki.

Czym jest i czego może dotyczyć naruszenie?
Naruszeniem prawa jest działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa, dotyczące:

  1. korupcji;
  2. zamówień publicznych;
  3. usług, produktów i rynków finansowych;
  4. przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu;
  5. bezpieczeństwa produktów i ich zgodności z wymogami;
  6. bezpieczeństwa transportu;
  7. ochrony środowiska;
  8. ochrony radiologicznej i bezpieczeństwa jądrowego;
  9. bezpieczeństwa żywności i pasz;
  10. zdrowia i dobrostanu zwierząt;
  11. zdrowia publicznego;
  12. ochrony konsumentów;
  13. ochrony prywatności i danych osobowych;
  14. bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych;
  15. interesów finansowych Skarbu Państwa Rzeczypospolitej Polskiej, jednostki samorządu terytorialnego oraz Unii Europejskiej;
  16. rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, w tym publicznoprawnych zasad konkurencji i pomocy państwa oraz opodatkowania osób prawnych;
  17. konstytucyjnych wolności i praw człowieka i obywatela – występujące w stosunkach jednostki z organami władzy publicznej i niezwiązane z dziedzinami wskazanymi w pkt 1–16.

Jak możesz dokonać zgłoszenia
Naruszenie możesz zgłaszać imiennie lub anonimowo. Możesz:

  1. napisać do Prezesa Zarządu list na adres siedziby Getin Fleet S.A. ul.Fabryczna 6, 53-609 Wrocław; na kopercie należy umieścić dopisek „Zgłoszenie whistleblowing do rąk własnych Prezesa Zarządu” albo
  2. napisać na dedykowany adres mailowy Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. albo
  3. przy pomocy powyższych narzędzi może poprosić o bezpośrednie spotkanie; wówczas zostanie ono zorganizowane w terminie 7 dni od dnia otrzymania takiego zgłoszenia.
  4. Zgłoszenia dotyczące Członków Zarządu sygnalista dokonuje bezpośrednio do Rady Nadzorczej spółki wyłącznie listownie na adres siedziby spółki z dopiskiem „Zgłoszenie whistleblowing do rąk własnych Rady Nadzorczej”.

Co napisać w zgłoszeniu wewnętrznym?
Ważne jest, abyś dokonując zgłoszenia wewnętrznego podał komisji jak najwięcej szczegółów i przez to jak najwięcej dowodów; im więcej informacji otrzymamy komisja, tym wnikliwiej będzie mogła zbadać zgłoszenie naruszenia, dlatego postaraj się opisać naruszenie wskazując między innymi:

  • nazwę jednostki organizacyjnej, której zgłoszenie dotyczy,
  • konkretny przybliżony termin wystąpienia naruszenia lub okres w którym naruszenie trwało ,
  • opis nieprawidłowości i okoliczności w jakich do nich doszło,
  • wskazanie danych osób mogących pomóc w wyjaśnieniu okoliczności zgłoszenia,
  • dane osób podejrzewanych o dopuszczenie się nieprawidłowości,
  • swój adres do kontaktu, o ile chcesz, żeby wyznaczony pracownik lub komisja informowała Ciebie o przebiegu postępowania. Adresem do kontaktu może być Twój adres korespondencyjny lub adres poczty elektronicznej.
  • inne przydatne informacje.

Jakie masz gwarancje w związku z dokonanym zgłoszeniem?
Spółka umożliwia zgłaszanie naruszeń w sposób zapewniający sygnaliście ochronę przed działaniami odwetowymi. W spółce obowiązuje zakaz podejmowania wobec zgłaszającego, osób pomagających w dokonaniu zgłoszenia oraz powiązanych ze zgłaszającym, działań odwetowych czy też próby lub groźby zastosowania takich działań. 

W jaki sposób którego momentu będziesz podlegać ochronie?
Będziesz chroniony przed działaniami odwetowymi od momentu  dokonania przez Ciebie zgłoszenia w ramach procedury.

Co się stanie z dokonanym przez Ciebie zgłoszeniem?
Zgłoszenie  rozpatrzy bezstronna komisja, która po przeprowadzonym postępowaniu wyjaśniającym przedstawi wnioski końcowe i wyda rekomendacje, o ile uzna to za konieczne w celu eliminacji stwierdzonych nieprawidłowości.

Jak chronimy wszystkie Twoje dane osobowe?
Wszystkie Twoje dane, w szczególności o których mowa w artykule 9 RODO, będą chronione zgodnie z wymogami określonymi w przepisach RODO. Twoje dane osobowe będziemy przetwarzać tylko:

  • jeśli będzie to niezbędne do wypełnienia przez nas obowiązków prawnych administratora danych i do wykonania szczególnych praw w dziedzinie prawa pracy zabezpieczenia społecznego i ochrony socjalnej lub
  • gdy będą one szczególnie istotne dla dobra prowadzonego przez Komisję postępowania wyjaśniającego zgłoszonej przez Ciebie sprawie
  • tak długo jak to będzie konieczne do prawidłowego przeprowadzenia przez Komisję postępowania wyjaśniającego.
     

Informacja o plikach cookies

W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.